
Gra, zabawa, a może pomoc dydaktyczna? Oto jak można połączyć te sfery
Pierwsze lata życia człowieka mają największy wpływ na jego rozwój. Aby ten przebiegał prawidłowo, dziecko musi mieć odpowiednie ku temu warunki. Chodzi tu o podstawowe warunki do życia, ale też pobudzanie tego rozwoju poprzez oferowanie mu korzystnych doświadczeń w samej nauce.
Forma nauki ma być przede wszystkim dopasowana do wieku i indywidualnych preferencji małego ucznia. Ważne są tutaj aspekty psychiczne oraz możliwości kształcenia. Okazuje się na przykład, że kilkulatek nie może skupić swojej uwagi na jednym temacie dłużej niż przez 30 minut. Uczeń szkoły podstawowej może intensywnie uczyć się już przez kilka godzin. Trzeba również pamiętać, że wiedza ma być przekazywana stopniowo. Nic dziwnego, że przedszkolak nie pojmie jeszcze działań matematycznych, skoro nie ma ku temu solidnych podstaw. Nauka ma odbywać się po kolei, zgodnie z wyznaczonym poziomem kształcenia.
Rolą opiekuna jest zachęcanie do nauki. W zależności od wieku dzieci należy im oferować atrakcyjne rozwiązania, które będą czynnikiem motywującym. Wiadomo na przykład, że kilkulatki najchętniej zdobywają wiedzę i nowe umiejętności sprawnościowe poprzez zabawę. Gry zespołowe, zgadywanki, konkursy z nagrodami, ćwiczenia ruchowe albo wytyczona zabawa z wykorzystaniem odpowiednich elementów jest najczęściej strzałem w dziesiątkę. To wtedy można wdrożyć właściwe pomoce dydaktyczne, które jeśli tylko zostaną dobrze dobrane, szybko staną się kolejnym gadżetem do zabawy.
Jak potwierdzają eksperci, wiedza i nowe umiejętności utrwalają się najlepiej wtedy, gdy są nabywane nieświadomie. Dzieci realizują ten schemat poprzez powtarzanie danych czynności i metodę prób i błędów. Pamiętajmy jednak, że nauka ma wpływać na ich wszechstronny rozwój. To również ten dotyczący osobowości małego dziecka. Poprzez wpływ bodźców na zmysły wzroku, słuchu, smaku czy dotyku, kształtowane są emocje najmłodszych. Dzieci uczą się odnosić sukcesy, ale też radzą sobie z porażkami. Zabawy zespołowe uczą współpracy, zdrowej rywalizacji, pomocy albo dbania o swoje. Pomoce dydaktyczne świetnie wpływają zaś na usprawnianie procesów pamięci, koncentracji uwagi czy skupienia.
Najlepiej dobierać więc takie formy, które będą łączyć naukę z zabawą. Idealnym przykładem może być Magiczny Dywan. Jest to podłoga interaktywna dla dzieci. Taką interaktywną zabawkę znaleźć można w przedszkolach, szkołach czy na salach zabaw. Nowoczesna technologia oferuje dzisiaj kilkadziesiąt interaktywnych zabaw, podczas których wzmacnia się nie tylko kondycja fizyczna, ale przebiega rozwój intelektualny. To gadżet, dzięki któremu wpływa się chyba na każdy aspekt wszechstronnego rozwoju. Zabawa może odbywać się w gronie rówieśników albo przebiegać samodzielnie. Na podłodze można skakać, tańczyć, tworzyć choreograficzne układy. Można uczyć się czytać, liczyć, wykazywać się sprytem albo szybkością. Niektóre gry wymagają logicznego myślenia i analizy, inne będą kładły nacisk na spostrzegawczość. Z całą pewnością to obecnie jedna z lepszych propozycji, by zachęcić dziecko do efektywnej nauki.
Zostaw komentarz